Sunday, June 10, 2012

Hilangnya Hidayah Dan Taufik


Hidayah dan taufik kalau tidak pandai menjaganya akan diambil kembali atau akan hilang dari kita. Di antara sebab-sebab hidayah dan taufik ditarik balik oleh Allah adalah sebagai berikut:

  1. Kita durhaka pada guru yang pernah memberi pengajaran dan lari dari pimpinan. Di waktu itu kita kehilangan pemimpin. Maka hidup kita akan terombang-ambing.
  2. Durhaka kepada orang tua, apabila kita sia-siakan kedua-duanya, kita biarkan ibu dan bapak kita tidak terurus dan terjaga. Apalagi kalau dia sampai marah atau rasa tidak senang dengan kita.
  3. Apabila jiwa kita telah terpengaruh dengan dunia, kita akan merasa tidak suka beribadah, atau mulai terasa berat mengerjakannya, maka perlahan-lahan akan luntur hidayah tersebut dan perkara halal dan haram mulai tidak dipedulikan. Akhirnya perasaan takut kepada Tuhan perlahan-lahan terhapus dari hati kita hingga akhirnya perasaan tersebuthilang sama sekali. 
  4. Menzalimi orang. Dengan sebab menzalimi, perasaan takut kepada Tuhan sedikit demi sedikit dicabut. Setelah itu lalai akan datang. Timbul perasaan malas beribadah. Kemungkaran dan kemaksiatan sedikit demi sedikit sudah berani dibuat. Begitulah seterusnya hingga hanyut dan tenggelam makin dalam.
  5. Seseorang tidak menjaga pergaulannya, dengan bergaul bebas bersama orang-orang yang tidak menjaga syariat. Akhirnya timbul perasaan senang dengan kebebasan itu. Lalu timbul perasaan suka dengan perbuatan maksiat dan setelah itu  hanyut secara total dalam arus kemungkaran dan maksiat. Pada saat itu perasaan takut dengan Tuhan pun hilang sirna.

Referensi




No comments:

Post a Comment

Silakan meninggalkan komentar anda terhadap artikel ini